De Green Score uitgelegd

 

Greengiving gaat voor duurzame relatiegeschenken. Dat betekent een zorgvuldige selectie aan de poort van ons assortiment en transparantie over de (duurzaamheids-)eigenschappen van onze producten. Daarvoor hebben we de Green Score ontwikkeld. Dit is een systeem waarbij elk product op verschillende onderdelen wordt beoordeeld en punten krijgt. Zo kijken we naar de grondstof, het restproduct en de herkomst van het product. Met de Green Score zetten we onze producten op een soort duurzaamheidsladder, en maken we inzichtelijk hoe de producten binnen ons assortiment scoren. Al onze producten zijn duurzaam, maar de Green Score laat de mate van duurzaamheid zien.

Onderdelen van de Green Score

Elk product wordt beoordeeld op verschillende onderdelen. Onderstaand worden deze onderdelen toegelicht.

 

 

Grondstof

Bij het onderdeel Grondstof kijken we naar het materiaal waar het product van is gemaakt. We maken onderscheid tussen geupcycled, gerecycled en hernieuwbaar materiaal. Hierbij krijgt geupcycled de meeste punten, vervolgens gerecycled en daarna hernieuwbaar. Gerecycled materiaal krijgt meer punten dan hernieuwbaar materiaal omdat hierbij geen nieuw materiaal gemaakt hoeft te worden. Onder hernieuwbare grondstoffen vallen bijvoorbeeld katoen, kurk en tarwestro. Dit zijn dus grondstoffen die in de natuur opnieuw kunnen (aan)groeien.

 

 

 

Restproduct

Bij het onderdeel Restproduct bekijken we uit hoeveel verschillende materialen het restproduct bestaat. Hoe meer verschillende materialen, hoe lastiger het recyclebaar is. Een product dat 100% composteerbaar is, krijgt de hoogste score. Hier blijft namelijk geen restproduct over. Een product waarbij het restproduct maar uit 1 soort materiaal bestaat, krijgt daarna de hoogste score, gevolgd door een product waarbij het restproduct uit 2 verschillende materialen bestaat. Een product waarbij het restproduct uit 3 of meer materialen bestaat krijgt, is heel erg lastig recyclebaar, en krijgt daarom geen punten.

 

 

 

 

Herkomst

Bij het onderdeel Herkomst kijken we naar waar een product is geproduceerd. Hoe dichterbij de productielocatie, hoe minder vervoersbewegingen er nodig zijn en hoe minder CO2-uitstoot er plaatsvindt. Producten die in Nederland zijn geproduceerd, krijgen de meeste punten. Producten die buiten Europa (bijv. in China of India) zijn geproduceerd, krijgen de minste punten. Hierbij willen we wel de nuance aanbrengen dat containertransport (in bulk) van buiten Europa duurzamer kan zijn dan dat er bijvoorbeeld elke keer voor kleinere hoeveelheden een vrachtwagen moet rijden binnen Europa.

 

 

 

 

Bedrukking

Bij het onderdeel Bedrukking kijken we naar de bedrukkingstechniek en hoe milieuvriendelijk deze is. Bij zeefdruk blijft er bijvoorbeeld veel restafval achter (van inkt) en moet het gedroogd worden in een droogtunnel, waardoor deze techniek het minst goed is voor het milieu. Daarom krijgt een product met zeefdruk 0 punten. Gravering en digitale bedrukking zijn de meest schone druktechnieken waarbij vrijwel geen restafval is, waardoor deze techniek de meeste punten krijgt. Tussenin zitten de technieken transferdruk en tampondruk. In onze blog over bedrukkingstechnieken lees je alles over de verschillende technieken.

 

 

 

Verpakking

Bij het onderdeel Verpakking kijken we of een product los verpakt is. Denk hierbij aan pennen die per stuk zitten verpakt in (gerecycled) plastic. Dit is uiteraard minder milieuvriendelijk dan een product dat niet individueel is verpakt. Als de verpakking onderdeel is van het product (bijv. bij een snoepbakje), dan rekenen we dit niet als extra verpakkingsmateriaal.

 

 

 

Leverancier

Naast de eigenschappen van het product zelf, kijken we ook naar de leverancier. Deze speelt een belangrijke rol tussen producent en detailhandel en bevindt zich in de keten op een belangrijke plek om verbeteringen door te voeren en als voorbeeld en gids op te treden. Een leverancier die op een bepaalde manier bijdraagt aan duurzaamheid, krijgt extra punten ten opzichte van een leverancier die dit niet doet. We kijken hierbij naar drie aspecten: certificeringen, bijdrage aan sociale projecten (bijv. een sociale werkplaats) en bijdrage aan milieuprojecten (bijv. boomaanplant of waterprojecten). Certificeringen wegen het zwaarst, omdat dit beoordelingen zijn door externe, gespecialiseerde instanties die kunnen aantonen dat iets ook daadwerkelijk goed en verantwoord geproduceerd/verhandeld is.

 

 

Certificaten

Een aantal producten in ons assortiment zijn gecertificeerd. Denk bijvoorbeeld aan Fairtrade, FSC of Crade-to-Cradle. Hoe meer certificeringen, hoe meer punten het product krijgt. De certificeringen worden weergegeven met icoontjes.

 

                              

 

 

Bonus

Een product kan ook bonuspunten verdienen. Dit is het geval als:

 

  • Een product bijdraagt aan vergroting van de biodiversiteit (dus alle producten die groeien en bloeien)
  • Een product een uitzonderlijk lange levensduur heeft
  • Een product is gericht op besparing
  • Een product vervangbare of hervulbare onderdelen bevat (dit bevordert namelijk de levensduur)
  • Een product in ons magazijn op voorraad ligt (dit beperkt namelijk transportbewegingen)
  • De stof van een product ongeverfd is

Zo ziet de Green Score eruit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Groene blaadjes

De Green Score bestaat uit vijf blaadjes, gekleurd van lichtgroen naar donkergroen. Het donkergroene blaadje staat voor het meest duurzaam, dus de hoogste score. Elk product krijgt een blaadje op basis van de score die is toegekend. Dus hoe hoger de score van een product, hoe donkerder groen het blaadje is.

 

 

 

Logo + blaadje

Op de productpagina vind je rechtsboven het logo van de Green Score, gecombineerd met het blaadje (en dus de score) dat hoort bij het product. Als je op dit logo klikt, verschijnt er een pop-up.

 

 

 

 

Pop-up

In de Green Score pop-up staat alle informatie over de eigenschappen van het product.