• 6 juli 2020
  • leestijd 3 min.

Klantcase: Rabobank Gelderse Vallei zet zich in voor de regio

Regionale afdelingen van de Rabobank bestellen zo nu en dan producten bij Greengiving. Hoe lukt het zo'n omvangrijk bedrijf om regionaal impact te maken? Aron Goor, de medewerker marketing & communicatie bij Rabobank Gelderse Vallei die we interviewen, serveert versgebakken appeltaart bij de koffie: “Die is gemaakt door gehandicapten bij stichting De Rozelaar.” Daar hebben we meteen al een voorbeeld te pakken. 

Groeipapier voor feedback

Volgens Aron is de Rabobank een maatschappelijke bank, wat zich vertaalt in het feit dat een stukje van de winst wordt teruggegeven aan de (lokale) samenleving. Rabobank Gelderse Vallei formuleert dit in twee hoofddoelen: ondernemers laten groeien en het verduurzamen van de regio. Hiervoor is feedback van klanten belangrijk, want zo kan de bank haar impact laten groeien. Groeipapier van Greengiving werd daarom als duurzaam middel ingezet om klanten om hun mening te vragen. Aron: “Als Rabobank hebben we ooit een bewuste keuze gemaakt dat we eerst in ons klantenbestand kijken als we iets nodig hebben, om lokale ondernemers te steunen. Zo was het ook met Greengiving: jullie zijn een klant met een gaaf product, dus dan is de keuze niet moeilijk meer. Bovendien helpt jullie goede en snelle service ook mee.”

 

Verbinding

De Rabobank stelt het heersende beeld van een bank als organisatie die zich alleen met geldzaken bezighoudt graag bij. Natuurlijk moet eerst alles op dat gebied op orde zijn, maar daarnaast is de bank vooral op zoek naar verbinding op lokaal niveau. Naast dat allerlei verenigingen en stichtingen worden gesteund, worden er evenementen georganiseerd waarbij bijvoorbeeld ondernemers samenwerken met basisscholen om leerlingen te enthousiasmeren voor het bedrijfsleven. Op de foto boven dit artikel is bijvoorbeeld het "speuren in de Stroet" project te zien, dat plaatsvond op het bedrijventerrein in Lunteren.

 

Foodtruck met oud brood

Het fenomeen duurzaamheid staat ook in de Gelderse Vallei op de agenda. “Daar wil de Rabobank graag aan bijdragen. Zo organiseren we de Circular Economy Challenge, waarbij klanten met originele ideeën op de proppen komen om hun bedrijf of organisatie te verduurzamen. Daarnaast bieden we een lespakket aan voor kinderen uit groep 7 en 8 over voedselverspilling. Dan gaan we ook langs met een foodtruck om te laten zien wat je allemaal met oud brood kunt maken.” Rabobank is lokaal dus sterk aanwezig en gebruikt daar graag de duurzame reclame-uitingen van Greengiving bij.

 

Dit artikel verscheen eerder in ons jubileummagazine, die hier online te lezen is.