• 21 februari 2018
  • leestijd 4 min.

De do’s en don’ts van relatiegeschenken

Dat relatiegeschenken wel eens voor hoofdbrekens kunnen zorgen, kunnen we heel goed begrijpen. Want wie moet je nu een relatiegeschenken, en wat voor een? Om te zorgen dat je je doel bereikt, is het belangrijk om het juiste geschenk aan de juiste persoon te geven. Hetzelfde geldt voor promotieartikelen: hoe zorg je ervoor dat die effectief zijn en je niet alleen maar geld kosten? Daarom deze gids met daarin de do’s en don’ts van (duurzame) relatiegeschenken.

DO’S

Meerwaarde

Het eerste waar je rekening mee moet houden bij het uitzoeken van een geschikt relatiegeschenk, is of het meerwaarde heeft. Heeft het geschenk praktisch nut in het leven van uw relatie? Niets is namelijk vervelender dan cadeautjes krijgen waar je niets mee kan. De kans is dan ook veel groter dat het geschenk de prullenbak ingaat, waardoor een mooi gebaar z’n doel mist. Met een praktisch geschenk als een Dopper of Senz° stormparaplu met bedrukking zit je in elk geval goed!

 

Reclameopdruk

Relatiegeschenken die in je eigen huisstijl uitgevoerd zijn, zijn een stuk effectiever dan geschenken zonder bedrukking. Door bedrijfskleuren te gebruiken in combinatie met een logo of tekst, zorg je voor een herkenbaar product dat past bij je bedrijf. Bovendien vergeten mensen veel sneller van wie ze het geschenk gekregen hebben wanneer er geen opdruk op staat. Doen dus, dat logo erop!

 

Klassiek of origineel

Iedereen kent ze wel, de promotionele pennen. De nummer 1 van de relatiegeschenken, en ze doen het na al die jaren nog steeds goed. Met zo’n klassieker kun je dus niet fout gaan. En al helemaal niet wanneer je er een moderne twist aan geeft met een touch gedeelte voor je smartphone of tablet. Wanneer je als bedrijf je best doet om je te onderscheiden van je concurrentie, kun je het best voor een origineel relatiegeschenk gaan. Wat dacht je bijvoorbeeld van flyers of visitekaartjes op groeipapier of een hippe gadget als een powerbank op zonne-energie? Duurzaam is sowieso erg hip, dus wat dat betreft zit je bij Greengiving helemaal goed!

 

DON’TS

Geen evenredige waarde

Bij relatiegeschenken is het goed om te letten op de waarde. Wanneer je een goedkope promo van slechte kwaliteit aan een goede relatie geeft, heeft dit niet het gewenste effect. Zo lijkt het namelijk net alsof je niets om je relaties geeft, terwijl dit wel het geval kan zijn. Ook voor de andere kant moet je oppassen, want dure, exclusieve cadeaus kunnen ertoe leiden dat relaties zich voelen alsof ze worden omgekocht.

 

Ouderwets
Over het algemeen willen bedrijven zich graag als modern en innovatief presenteren. Het is dus belangrijk om te weten welke relatiegeschenken up-to-date zijn en welke niet. Als bedrijf wil je namelijk niet als ouderwets bestempeld worden, puur omdat je relatiegeschenk die indruk achterliet. Om een idee te krijgen van de nieuwste trends op het gebied van (duurzame) relatiegeschenken kun je deze blog lezen.

 

We wensen je heel veel succes met het kiezen van de juiste relatiegeschenken! Natuurlijk helpt het team van Greengiving je graag, neem daarvoor gerust contact met ons op.