Relatiegeschenken en btw: de regels in een notendop (2020 update)

Drinkflesjes, katoenen tassen of bamboe opladers.. relatiegeschenken zijn leuk om klanten te bedanken en tegelijkertijd je bedrijf onder de aandacht te brengen. Toch moeten de kosten van de geschenken worden ingevoerd in de administratie. Dan zijn er een aantal regels waar je mee te maken krijgt en die je vooral als zzp'er of klein bedrijf even in de gaten moet houden, omdat je nog geen uitgebreide administratieafdeling hebt. Klaar voor wat regels rondom voorbelasting (btw) en aftrekbaarheid, uiteraard uitgelegd in jip-en-janneketaal?

18 augustus 2020 - Leestijd 3 min.

Definitie relatiegeschenk

Je weet vast wel wat we met een relatiegeschenk bedoelen, maar voor de belastingregels is het belangrijk om deze term goed te definiëren. Een relatiegeschenk is dus:

  • incidenteel (niet structureel)
  • een gift (zonder tegenprestatie)
  • en voor een bestaande klant (wervingscadeaus voor potentiële klanten vallen gewoon onder bedrijfskosten)

Helder, toch? 

 

Relatiegeschenk btw terugvragen

Bij de aankoop van relatiegeschenken betaal je altijd btw. Of je die later kunt terugvragen bij de Belastingdienst, hangt af van twee zaken. Allereerst zou de ontvanger zelf recht moeten hebben op btw-aftrek als diegene het geschenk zelf zou kopen. Als de ontvanger bijvoorbeeld geen ondernemer is maar particulier, is dat niet het geval. Toch geldt hier een belangrijke uitzondering, want als het totaalbedrag aan geschenken die je per persoon per jaar geeft niet meer dan € 227,- bedragen mag je de btw altijd terugvragen. Wil je er dus zeker van zijn dat de btw van een relatiegeschenk aftrekbaar is, zorg er dan voor dat de totale kosten per klant in een jaar nooit hoger zijn dan € 227, of geef een geschenk dat de relatie kan gebruiken in zijn bedrijf.

 

Zijn we er dan? Wat de omzetbelasting (voorbelasting) betreft wel.

 

Relatiegeschenken inkomstenbelasting regels

Dan hebben we alleen nog de inkomstenbelasting. Volgens deze belasting vallen relatiegeschenken onder de noemer representatiekosten, kosten die je als ondernemer maakt om je bedrijf te presenteren. Die vallen weer onder gemengde kosten, wat betekent dat ze deels aftrekbaar zijn. In 2020 is dit 80%, wat betekent dat twintig procent van de kosten voor relatiegeschenken niet aftrekbaar is. Dit deel wordt opgeteld bij je winst.

 

En geschenken voor medewerkers dan?

We hebben de regels voor relaties en klanten gehad, maar als je cadeaus of kerstpakketten aan je medewerkers geeft ligt het weer iets anders. Dan komt de werkkostenregeling (WKR) om de hoek kijken, waar alles wat je aan een werknemer geeft tot het loon hoort, ook al heeft diegene er privé voordeel van, zoals bij cadeaus vaak het geval is. Hier is een vrije ruimte voor vastgesteld, waarbij alles onbelast mag worden gegeven. Deze ruimte is per 1 januari 2020 is verhoogd van 1,2% naar 1,7% van de loonsom van al je medewerkers, zolang die tenminste onder de € 400.000,- valt. Om werkgevers in de coronacrisis tegemoet te komen, heeft het kabinet deze vrije ruimte nog eens verhoogd naar 3%, waardoor ze makkelijker hun personeel een hart onder de riem kunnen steken door middel van een geschenk. Dit is alleen in 2020 geldig, dus maak er snel gebruik van!

 

Klanten werven met promotieartikelen

Als laatste zijn er nog de promotieartikelen die je niet aan bestaande klanten of personeel geeft, maar die je gebruikt om juist klanten te werven. Zoals je vast al verwacht had gelden ook hiervoor weer regels, al zijn die niet zo moeilijk. Acquisitiekosten vallen namelijk onder bedrijfskosten en die zijn volledig aftrekbaar. Klanten werven met offline geschenken loont!

 

 

Alle wijzigingen aan deze blog zijn voorbehouden.